کد مطلب:303518 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

میزان اطاعت و فرمانبرداریش از شوهر
از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: سألَتْ اُمُّ سلمه رسولَ اللَّه (ص) عَنْ فضل الّنساءِ فی خِدْمة اَزواجهِِنَّ فقال (ص): اَیّما امرئة رَفَعَتْ مِنْ بَیْتِ زوْجها شیَئاً مِنْ مَوْضَع تُرید بهِ صلاحاً اِلاَّ نَظَرَ اَللَّهُ الیها وَمَنْ نَظَر اللَّهُ الیها لَمْ یُعذّبهُ. [1] .

ام سلمه از رسول خدا درباره ثواب خدمت كردن زنان به شوهرانشان سئوال كرد. آن حضرت فرمود: هر زنی كه در خانه شوهرش چیزی را از جایی به جای دیگر گذارد و قصدش اصلاح امور منزل باشد خداوند به او نظر نماید و هر كس را خدا نظر كند از عذابش ایمن باشد. و در روایتی دیگر می خوانیم كه رسول اكرم (ص) می فرماید: بهترین زن برای یك مرد زنی است كه وقتی به او امر كند یا از او چیزی بخواهد امرش را اطاعت نموده و سخنانش را گوش كند... الّتی تسمع لَه و تطْیع اَمْرَه...

به راستی كه در دنیا زنی در مسئله شوهرداری و شوهر دوستی وفرمانبرداری در برابر اوامر شوهر به پایه حضرت زهرا علیهاسلام نرسیده و نمی رسد.

در این باره فقط از یك جمله حضرت علی علیه السلام می توان استنباط كرد كه تا چه پایه از همسرش فاطمه زهرا علیهاسلام راضی بوده است چنانچه در حق بانویش می فرماید:

ما اَغْضَبَتْنی وَلا خرَجَتْ مِنْ اَمْری [2] بانویم در طول دوران زناشویی هرگز مرا به خشم نیاورد و هیچگاه از دستور من سرپیچی نكرد. اگر زنان جهان به دنبال الگوی مناسب هستند انصاف بدهند كه كدام الگو بالاتر از حضرت زهرا علیهاسلام و بهتر از این بانوی بزرگ است؟


[1] بحار، ج 239/103.

[2] ناسخ التواريخ شرح زندگاني حضرت فاطمه زهرا جلد يكَم.